آکوستیک فضای داخلی ( ساختمان ، استدیو ، سینمای خانگی ، اتاق جلسات ، سالن کنفرانس ، دیوار کف سقف )

آکوستیک فضای داخلی ساختمان

طراحی و اجرای آکوستیک فضای داخلی طبق استاندارد می بایست به گونه ای خاص باشد که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد . در صورتی که غیر اصولی و بدون در نظر گرفتن پارامترهای طراحی فضای آکوستیک طراحی و اجراء شود ، حتی اگر از بهترین متریال و مصالح هم استفاده شود ، تاثیر زیادی در طراحی آکوستیک فضا نخواهد گذاشت و بدون شک هدر دادن وقت و هزینه بسیار زیاد است .

علت نوشتن این توضیحات در حد عمومی این است که از بنده در مورد نحوه آکوستیک فضای داخلی استدیو ضبط موسیقی و یا فضای داخلی سالن های کنفرانس و سالن های پخش موسیقی حتی فضای داخلی یک اتاق در آپارتمان بسیار سئوال می شود و امیدوارم این مطالب در حد عمومی و جنرال راهنمای شما باشد .

شایان ذکر است قبل از اجرای آکوستیک فضای داخلی می بایست برای راهنمایی کامل ( مشاوره و طراحی و اجراء ) با یک مهندس متخصص و یا شرکت متخصص در این زمینه ، مشورت و اطلاعات طراحی و اجرائی را با توجه به نوع کارائی و پروژه شما :

آکوستیک فضای داخلی استدیو ضبط

آکوستیک فضای داخلی سالن جلسات و کنفرانس

آکوستیک فضای داخلی سالن پخش موسیقی

آکوستیک فضای داخلی سینما ، تاتر

دریافت کنید چرا که همانطور عرض کردم شک نکنید که هزینه زیادی هدر خواهد رفت حتی اگر از بهترین متریال و مصالح استفاده کنید .

عوامل و طراحی و نحوه اجرای آکوستیک فضای داخلی یک استدیو ضبط موسیقی با اجرای آکوستیک فضای داخلی یک سالن سمینار و . . . .  متفاوت خواهد بود چرا که عوامل طراحی و اجرائی در هر مورد متفاوت خواهند بود .

طراحی آکوستیک فضای داخلی باید به گونه ای باشد که در مکان ها یا فضاهائی که سخنرانی یا موسیقی اجراء می شود ، بهترین و عالیترین شرایط بهینه شنوائی را برای شنوندگان فراهم آورد و هم اینکه صدا را از داخل فضای سالن یا اتاق ، انعکاس ندهد ، عوامل زیادی را می توان قبل از طراحی در این خصوص دخیل دانست :

  • مساحت فضای آکوستیک

  • ابعاد و اندازه فضای آکوستیک

  • ارتفاع سقف فضای آکوستیک

  • چگالی متریال و مصالح مصرفی

  • جنس متریال و مصالح مصرفی

و از جمله نکات مهم طراحی می توان به دو پارامتر بسیار مهم در طراحی آکوستیک فضای داخلی اشاره کرد :

( زمان انعکاس و بازگشت را در نظر بگیرید که البته به عنوان نتایج اولیه و ثانویه سازه فضا است )

  • زمان طنین : زمانی است برای از بین رفتن سطح صدای 60 db ، بعد از آنکه منبع صدا خاموش شد به کار گرفته می شود البته می بایست اشاره کرد که طبق تجربیات گروه طراحی و معماری شارینا برای طراحی و ساخت آکوستیک محدوده ارزیابی در محدوده -5 الی -35  db   نیز در نظر گرفته می شود .
  • سطح جذب : توسط مقدار و نوع متریال مصالح جذب کننده تعیین می شود . به این معنی که سطح جذب توسط مقدار مصالح جذب کننده تعیین می گردد و با مساحتی که سطح جذب کامل دارد ( پنجره باز ) عنوان می شود .

A=a * s

a درجه جذب صدا  و  s نسبت مساحت است .

  • انعکاس صدا : زمانی که حداکثرهای قابل تشخیص منفرد ، به معنی زمان طنین در حال کم شدن وارد میشوند سپس به عنوان مقادیر انعکاس صدا تعریف می شوند آنگاه مقادیر متعدد زمان و شدت به عنوان مقادیر انعکاس ، برای سخنرانی و موسیقی بکار می روند .

نکته مهم :

مکان ها یا اتاق های در نظر گرفته شده برای موسیقی ، باید زمان طنین طولانی تری داشته باشند ، اما معمولا از نظر انعکاس ، آنها را کمتر بحرانی می دانند .

احتیاجات و الزامات برای اتاق های موسیقی ، استدیو ، سخنرانی

زمان طنین : مقدار بهینه زمان طنین به نوع استفاده و حجم اتاق بستگی دارد و به طور عمومی می توان گفت زمان طنین به فرکانس بستگی دارد ، طولانی تر در فرکانس های پائین و کوتاه تر در فرکانس های بالاتر .

قابلیت فهم سخنرانی : قابلیت فهم سخنرانی به معنی درک و قضاوت درباره درجه قابل شنیدن کلمه گفته شده است . که البته از نظر بنده این مقدار استاندارد شده نیست چرا که عوامل متعددی مثل : قابلیت فهم ، قابلیت فهم سیلابی عنوان خواهد شد و محاسبه آن با لوگاتومزها معمول است .

در هر صورت تعدادی از سیلاب های منفرد شنیده شده بدون اهمیت ( لوگاتومزهایی مثل لین  lin و تر ter  ) یادآوری می شوند که اصلاحاتی برای تشخیص بهتر ضرورت دارد .

البته عده از طراحان فضای آکوستیک  نمره بالاتر از 70% را قابلیت فهم سخنرانی عالی می دانند .

  • تاثیر فضا : این مقدار با توجه به زمان و جهت ، توسط پذیرش انعکاس محاسبه می شود .

برای مثال برای موسیقی هنگامی که انعکاس های اولیه با تاخیر 80ms    در پاسخ به 27 m اختلاف مسیر از منبع صوت به توجه به جهت وضوح صدا پخش می شود ، انعکاس های پخش شده برای حجم صدا مناسب است . البته می توان عنوان کرد که سخنرانی به تاخیرهای کمتر  و کوتاه تر از 50 ms   نیازمند است تا قابلیت فهم کاهش نیاید .

  • آکوتیک فضای داخلی : برای شنوندگان موسیقی بازگشت اولیه جانبی ، حتی در زمان های تاخیر کوتاه از بازگشت سقف بهتر است و این تاثیر را اصطلاحا تاثیر آکوستیک نامتقارن عنوان می کنند چرا که هر گوش سیگنال متفاوتی را دریافت میکند ، به همین علت است که اتاق های باریک و بلند با دیوارهای منعکس کننده هندسی با زوایای گوناگون و سقف ، منتشر کننده بازگشت ، از نقطه نظر آکوستیک اتاق ساده ترین نوع هستند .
  • سازه اولیه فضاهای آکوستیک : حجم به نوع کاربرد بستگی دارد برای مثال برای هر نفر در سخنرانی طبق استاندارد 4 متر مکعب و برای هر نفر 18 مترمکعب فضا در کنسرت در نظر می بایست گرفت . در واقع حجم خیلی کوچک باعث زمان طنین ناکافی می شود .

نکته اینجاست که برای بازگشت اولیه و تعادل ارکستر سطح منعکس کننده در مجاورت جایگاه ها لازم است و دیوارهای عقبی نباید باعث هیچ انکاسی در جایگاه تماشاگران و شنوندگان شود چرا که می تواند باعث اثر اکو echoe  شود پس برای جلوگیری از انعکاس نامتناوب به علت بازگشت چندگانه ، از بکارگیری مصالح و متریال سطوح دو بعدی موازی باید اجتناب کرد .

ایجاد برآمدگی روی دیوار یا سقف با زاویه بیش از 5 درجه ، از سطوح موازی جلوگیری می کند و انتشار بازگشت را ایجاد می کند .

در واقع سقف برای هدایت صدا به قسمت های انتهائی اتاق کمک می کند و اگر شکل سقف نا مطلوب باشد اختلاف زیادی در شدت صدا ، به علت تمرکز صدا ، اتفاق می افتد .

نکته مهم : هر جا که امکان دارد جایگاه می بایست در قسمت های باریک باشد ، در مورد اتاق های سنخرانی  و یا  کوچک این جایگاه روی دیوارهای طولانی تر قرار می گیرد .

نویسنده : مهندس علی رضائی

گروه طراحی و معماری شارینا

گروه طراحی و معماری شارینا با داشتن گروه مهندسی و طراحی بسیار حرفه ای در زمینه آکوستیک طراحی داخلی و گروه اجرائی با تجربه یک طرح فاخر و چشم نواز را برای شما رقم خواهد زد .

  • آکوستیک اتاق سینمای خانگی

  • آکوستیک سینمای خصوصی

  • آکوستیک سالن جلسات

  • آکوستیک استدیو ضبط موسیقی

  • طراحی و ساخت استدیو موسیقی لاکچری

  • طراحی و ساخت استدیو موسیقی لاکچری آکوستیک 

  • آکوستیک فروشگاه های برند 

  • آکوستیک دیوار آکوستیک سقف آکوستیک کف